Načítání...

• 18.5 km
  • 1650 m
  • Ano

Náročná celodenní túra na Baranec a Plačlivé je bez technických obtíží a za úsilí vás bohatě odmění výhledy na většinu vrcholů Západních Tater, dokonce i na některé vrcholy Vysokých Tater v čele s nezaměnitelným Kriváněm.

Číst dál

Na konci parkoviště v Žiarské dolině, z rozcestí Žiarska dolina, ústie odbočte na asfaltovou silnici vpravo a sledujte žlutou značku, která vás dovede na Baranec a dál na Plačlivé. Za první zákrutou značka odbočí na pěšinu vlevo a povede vás chvíli lesem a chvíli zase vykácenými místy. Za nedlouho projdete přes svážnici a dál už budete jen stoupat lesem asi 400 výškových metrů. Tady les pozvolna přechází v kosodřevinu a nedlouho po dojdete na rozcestí Holý vrch (1 682 m), kde si můžete odpočinout na lavičkách a užít si výhledy do Liptovské kotliny a hřeben Nízkých Tater.

Výstup na Baranec

Na samotný Holý vrch (1 723 m) je ale ještě potřeba chvilku stoupat kosodřevinou, kterou budete pokračovat až na nenápadný, bezejmenný vrchol ve výšce 1 881 metrů, označený jen dřevěným kůlem. Ten je úžasným vyhlídkovým místem, odkud je dobře vidět i část hlavního hřebene s vrcholy Baníkov, Hrubá kopa a Tri kopy. Krásně je odtud vidět i samotný vrchol Barance, který se odtud zdá být už jen kousek. Ve skutečnosti je na Baranec potřeba vystoupat ještě 300 výškových metrů po jeho jižním, travnatém hřbetu.

Když konečně stanete u betonového pilíře na jeho vrcholu, odkryje se překrásný výhled na dosud skryté vrcholy Plačlivé, Ostrý Roháč na severu a Hrubý vrch, Jakubiná a Bystrá - nejvyšší vrchol Západních Tater - na severovýchodě. Na východě vykukují vrcholy Vysokých Tater s nezaměnitelným Kriváněm. Když se otočíte na druhou stranu, uvidíte vodní nádrž Liptovská Mara, vrchol Velký Choč a za dobré viditelnosti i hřeben pohoří Malá Fatra.

Výstup na Plačlivé

Z Barance pokračujte strmým sestupem po žluté značce asi 200 výškových metrů. Při sestupu je nutné dávat pozor, protože kamenitá pěšina se dost smeká. Následuje příjemná, lehce zvlněná cesta travnatým, jen místy skalnatým, hřebenem přes vrchol Smrek (2 072m) s krásnými výhledy na okolní vrcholy. Ze Smreku velmi pozvolna sestoupíte do Žiarskeho sedla (1 919m). Ze sedla vás čeká strmý výstup kamenitou cestou asi 150 výškových metrů na rozcestí Plačlivo, rázcestie, odkud už je to jen kousek po červené značce na Plačlivé (2 125 m).

Ze skalnatého vrcholu Plačlivé se otevře výhled do hluboké Roháčské doliny, na tři ze čtyř Roháčských ples. Ostrý Roháč a Volovec jsou odtud jako na dlani a pohled na západ do Smutného sedla a nad ním se vypínající Tri kopy, Hrubou kopu a Baníkov, je zkrátka nezapomenutelný a velmi fotogenický. Pokud se ohlédnete zpět, odkud jste přišli, uvidíte samozřejmě mohutný Baranec, se svými dlouhými svahy, jež vpravo padají až do Žiarské doliny.

Sestup na Žiarskou chatu a sjezd na koloběžce

Z Plačlivého sestupte zpět do Žiarského sedla a tentokrát po zelené značce začněte sestupovat travnatými svahy, okolo mělkého Žiarského plesa a přes kamenné pole na rozcestí pod Homolkou (1 665 m) a dále zeleně značenou pěšinou až na Žiarskou chatu (1 283 m), kde je možné se nejen najíst a napít, ale také ubytovat.

Posledních šest kilometrů a 400 výškových metrů, zbývajících na parkoviště, můžete pohodlně sjet na koloběžce, které jsou v letní sezóně na Žiarske chatě k vypůjčení (podrobnosti).

Jestli raději půjdete po svých, vykročte dolů asfaltovou silnicí sledujíc modrou značku, která se od silnice odpojí asi po čtvrt hodině chůze, v prudké levotočivé zatáčce. Abyste nemuseli jít celou cestu po silnici, modrá značka vás povede lesem nedaleko od ní, až se na ni po třech kilometrech zase napojí. Půl kilometru odtud je Medvedia štolňa – stará, přes půl kilometru dlouhá štola, přístupná veřejnosti.

Od štoly na parkoviště je to už jen pár minut.

Užitečné info

Autem jeďte do Liptovského Mikuláše a odbočte na Žiar. Za Žiarem pokračujte po silnici ještě dva kilometry na placené parkoviště u ústí Žiarske doliny. Vlakem se lehko dostanete do Liptovského Mikuláše a z autobusového nádraží (hned vedle vlakového) autobusem směr Žiar, Žiarska dolina. Autobusů k Žiarske dolině zajíždí jen pár denně, pokud vám to nevyjde, jeďte některým s četnějších autobusů do Žiaru a z konce vesnice dojděte zbývající dva kilometry k ústí Žiarske doliny pěšky.

Vyhledat spojení

Žiarska dolina, ústie Holý vrch (2:30) Baranec (4:15) Žiarske sedlo (5:30) Plačlivo, rázcestie (6:00) cervena Plačlivé (6:10) cervena Plačlivo, rázcestie (6:15) Žiarske sedlo (6:35) zelena Pod Homolkou (7:10) zelena Žiarska chata (7:55) modra Žiarska dolina, ústie (9:10)

Žiarska chata

• Na Baranci ještě není vyhráno, pokračování vás bude stát ještě dost sil. Pokud se po výstupu na Baranec už na další cestu necítíte, vraťte se raději zpět. Dolů na parkoviště dojdete asi za 2:45 h.
  • Na Plačlivé můžete vystoupit i z druhé strany hřebene, z Roháčské doliny. Nejoblíbenější je výstup přes Volovec a řetězy Ostrého Roháče.
  • Z Plačlivého můžete sestoupit skalnatější variantou po červené značce do Smutného sedla (0:30) a dále po modré značce na rozcestí pod Homolkou (1:00), kde se napojíte zpět na popsanou cestu.