Načítání...

• 19 km
  • 1400 m
  • Ano

Bystrá je nejvyšší vrchol Západních Tater s nádhernými výhledy, který ale pro svou odlehlost patří mezi ty méně navštěvované. Při troše štěstí budete moct z blízka pozorovat sviště v závěru Bystré doliny a kamzíky v hřebenových partiích.

Číst dál

Výstup na Bystrou

Z rozcestí Hrdovo (850 m) se vydejte po žluté značce lesní cestou, podél které jsou po obou stranách roztroušené chaty. Pozvolným stoupáním překonáte něco málo přes 100 výškových metrů k rozcestí pod Bystrou (978 m), odkud budete pokračovat lesní pěšinou, ústící na mýtinu s křižovatkou lesních svážnic. Držte se vpravo a pokračujte ve stoupání po svážnici, zpočátku lesem, později napříč rozsáhlou odlesněnou oblastí, kde byl les poničen větrnou kalamitou.

Asi půl kilometru od mýtiny se svážnice stáčí vlevo do Bystré doliny a postupně přechází v lesní pěšinu, mírně stoupající krásným divokým lesem s velkým množstvím mechu a kapradí všude okolo cesty. Necelých 2,5 kilometru od začátku doliny minete polorozpadlý přístřešek, vedle kterého býval upravený pramen. Dnes již, stejně jako přístřešek, svému účelu příliš neslouží.

V okolí přístřešku les zvolna přechází v husté porosty kosodřeviny, kterými vás bezpečně provede dobře schůdná pěšina, mírně stoupající podél potoka. Dva kilometry za přístřeškem vystoupíte na rozlehlé horské louky v horní části Bystré doliny a projdete okolo malého, koncem léta vyschlého, plesa. Tady se cesta začíná zvolna stáčet ke strmému svahu po pravé straně, kde vás čeká prudké stoupání serpentinami do sedla na hřebeni. Již během stoupání se odkryje výhled na Bystrá plesa v závěru doliny, ze sedla pak navíc uvidíte i na dosud skryté vrcholy na východě.

Výhled z Bystré

V sedle se vydejte vlevo a vystoupejte travnatým hřebenem ještě asi 250 výškových metrů na vrchol Bystré (2 248 m). Z ní je překrásný výhled na protější vrcholy Klin a Jakubiná na západě a Velká Kamenistá na východě, která je od Bystré oddělena Pyšným sedlem hluboko pod vámi. Při dobrém počasí uvidíte i mnohé vzdálenější vrcholy nejen v Západních Tatrách a Vysokých Tatrách s nezaměnitelným Kriváněm úplně vpravo, ale dohlédnout můžete i na hřeben Nízkých Tater a Velké Fatry.

Nejkratší sestup je stejnou cestou zpět do Hrdova.

Užitečné info

Jeďte vlakem do Liptovského Mikuláše. Autobusové nádraží je hned vedle vlakového a několikrát denně odtud jezdí autobusy, které přes Pribylinu jezdí na zastávku Hrdovo.

Vyhledat spojení

Autem jeďte do Liptovské Hrádku a odbočte na Pribylinu. Pokud pojedete po dálnici, použijte výjezd č. 284. Za Pribylinou pojedete nejdřív mezi loukami, později vjedete do lesa. Asi po 1 – 1,5 kilometru jízdy lesem hledejte po levé straně malé parkoviště s přístřeškem a několika informačními cedulemi.

Hrdovo zluta rázcesie pod Bystrou (0:35) zluta Bystrá (4:20) -> a zpět (celkem 7:20)

není, voda pouze z horního toku potoka

• Sestup Račkovou dolinou. Z vrcholu sestupte po modré značce do Bystrého sedla (0:40) a dále po modré Gáborovou dolinou na rozcestí pod Klinom (1:40). Blízko rozcestí stojí koliba pod Klinom, jedno z mála míst Západních Tater, kde je možné přenocovat poblíž hřebene, aniž byste porušovali návštěvní řád TANAPu. Dále po žluté značce Račkovou dolinou na rozcestí Nižná lúka (3:40) a po modré na Úzka dolina, ústie (4:10). Odtud pokračujte vlevo po červené značce Tatranskou magistrálou na rozcestí pod Bystrou (5:40) a vpravo po žluté do Hrdova (6:10). Pokud se nepotřebujete vracet do Hrdova k autu, sestupte od rozcestí Úzka dolina, ústie po zelené značce asfaltovou silnicí na rozcestí Pribylina, skanzen (0:50). Poblíž něho najdete autobusouvou zastávku („Pribylina,,Rač.dol.ráz.h.Esperanto“). Můžete také dojít až do Pribyliny (1:10), odkud jezdí autobusy častěji.
  • Sestup Kamenistou dolinou. Z Bystré sestupte neznačenou pěšinou necelých 100 výškových metrů na nevýrazný vrchol Blyšť (0:25), kde se napojíte na červenou značku a sestoupíte do Pyšného sedla (1:10). V sedle odbočte na modře značenou pěšinu vpravo a sestupte Kamenistou dolinou až do Podbanského (3:40). Odtud se můžete vrátit autobusem (zastávka „Pribylina,,Zruby“), dojít do Hrdova po silnici, nebo se vydat delší cestou červeně značenou Tatranskou magistrálou na rozcestí pod Bystrou (4:50), odkud sestoupíte do Hrdova (5:20) po žluté značce.