Načítání...

Sivý vrch - pohodový výstup přes skalní město

Západní Tatry a Roháče

• 9 km
  • 875 m
  • Ano

Sivý vrch nepatří mezi nejvyšší vrcholy, ale přes to má výstup přes skalní město Radové skaly, kde tu a tam při výstupu použijete i ruce, svoje nezapomenutelné kouzlo.

Číst dál

Výstup na Sivý vrch

Ze zastávky se vydejte po silnici směrem na Zuberec, až dojdete k horárni Biela Skala na levé straně silnice, za táhlou pravotočivou zatáčkou. Naproti na okraji lesa stojí přístřešek s informačními tabulemi a turistickým rozcestníkem, od kterého vykročíte do lesa po červené značce na širokou, zvolna stoupající, svážnici.

Červená značka vás provede několika křižovatkami lesních cest a brzy začne prudce stoupat lesem, napříč rozsáhlým polomem a znovu lesem, až vás dovede pod první skaliska – vrcholek Biela skala (1 316 m).

Po pár metrech narazíte na neznačenou vyšlapanou pěšinku, po které si můžete pár minut zajít a vystoupit ke kříži na vrcholku, odkud je mnohem lepší výhled, než z cesty, nejen do blízkého okolí, ale třeba i na Velkou Fatru a Malou Fatru.

Skalní město Radové skaly

Pokračujíce ve výstupu po červeně značené pěšině pomalu ubývá lesa a přibývá kosodřeviny a skalních útvarů, mezi kterými se cesta k vrcholu pozvolna proplétá, až se ocitnete v hotovém skalním městě zvaném Radové skaly. Tady narazíte i na několik míst, kdy si občas budete muset pomoct rukama. Na dvou místech nedaleko od vrcholu, je dokonce skála osazena řetězem, který sice pro výstup není zcela nezbytný, ale při sestupu nebo za deště přijde vhod. Nemusíte mít strach z nebezpečných a exponovaných úseků, ty cestou na Sivý vrch nenajdete.

Sivý vrch - výhled

Sivý vrch vás za výstup odmění výhledem na některé ostatní vrcholy Západních Tater, jako jsou Ostrá, Osobitá, Salatín, Spálená, Pachola, Baníkov nebo Baranec. V ostatních směrech pak můžete vidět vzdálenější Velký Choč, Babí horu, Pilsko a jiná pohoří – Velkou Fatru, Malou Fatru a Nízké Tatry.

Nejkratší sestup vede stejnou cestou zpět.

Video

Užitečné info

Nejrychlejší varianta je jet vlakem do Liptovského Mikuláše. Hned u vlakové stanice je i stanice autobusová, odkud pojedete autobusem na zastávku “Huty,,Javorinský potok”, první zastávku po asi 20 minutovém stoupání v serpentinách. Na stejnou zastávku se dostanete několikrát denně také ze Zuberce, turistického centra Západních Tater.

Vyhledat spojení

Také při cestě autem si můžete vybrat ze dvou cest:
  • Jet směrem na Liptovský Mikuláš, v Bešeňové sjet z dálnice, projet okolo Liptovské Mary a pokračovat směrem na Zuberec.
  • V Kralovanech odbočit směr Trstená, projet Dolný Kubín, okolo Oravského hradu a v Podbielu odbočit na Zuberec. Ze Zuberce pak ještě asi 5 kilometrů směrem na Liptovský Mikuláš.
Parkuje se u autobusové zastávky a kde se dá – žádné větší parkoviště tu není.

horáreň pod Bielou skalou cervena Sivý vrch (3:00) cervena horáreň pod Bielou skalou (5:30)

není

Pokud se nechcete vracet stejnou cestou, můžete sestoupit po červené značce zpočátku dosti strmou, místy suťovitou pěšinou do sedla Pálenica a tady odbočit vlevo na žlutě značenou cestu, která vás provede nejprve kosodřevinou, později lesem, a nakonec lukami až na okraj Zuberce. Sestup je dlouhý 8 km a trvá asi 3 hodiny.